"Dan Persiapkanlah dengan segala kemampuan untuk menghadapi mereka dengan kekuatan yang kamu miliki dan dari pasukan berkuda yang dapat menggentarkan musuh Allah ,musuhmu dan dan orang-orang selain mereka yang tidak kamu ketahui; tetapi Allah mengetahuinya. Apa sahaja yang kamu infakkan kejalan Allah niscaya akan di balas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan di zalimi (dirugikan).."
(QS,al-Anfaal(8):60)

Raya 2011 : Alhamdulillah !!




“wahai orang-orang yang beriman,di wajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu berTAKWA”

(QS,Al-baqarah:183)

Pejam celik,pejam celik di hiasi dengan pelbagai ‘obstacle’ yang perlu di tempuh .,tidak sedar akhirnya ramadhan sudah sampai ke penghujungnya…

Sehinggakan aku sungguh tidak percaya yang 1 syawal ,30 ogos adalah hari raya Aidilfitri..,

Tarbiyah ramadhan yang di terima 29 hari yang lepas, ku rasakan bakal teruji dengan perlepasan semula musuh utama dan nyata kita iaitu syaitan yang di rejam..

Dalam ayat di atas,.di syariatkan puasa itu adalah bertujuan untuk melahirkan orang-orang yang berTAKWA…,untuk itu,Allah telah mengikat dan belenggu segala syaitan yang ada di muka bumi ini,agar memberi peluang kepada kita lebih bertakwa kepadaNya..

di bulan ramadhan,terasa senang bukan untuk beribadah kepada Allah ?.

untuk menguji adakah Berjaya tarbiyah yang kita lalui sepanjang ramdhan ini,kita perlu menempuh pelbagai rintangan yang bakal mendatang sebelum menemui ramadhan yang seterusnya..,

disitulah akan ter ujia tarbiyah yang diterima sepanjang ramadhan..adakah kita akan menjadi lebih MANTAP ataupun TERKUBUR di pertengahan jalan..

minta-mintalah dengan Allah sbt agar ditetapkan kekuatan kepada kita untuk kekal istiqamah dalam beribadah kepada-Nya

perginya ramadhan ini meninggalkan dua perasaan yang pertama sayu nya akan pemergian ramadhan (belum tentu lagi akan menemui ramadhan seterusnya) dan yang kedua ada sedikit kegembiraan menyambut syawal walaupun minggu selepas itu ‘final exam’ bakal membuka tirainya…


tidak salah untuk kita bersuka ria di hari Raya Aidilfitri tetapi jagalah batas-batas yang perlu dan wajib di jaga…

Dari Aisyah r.a katanya :“ Abu Bakar datang ke rumah ku dan ketika itu di rumahku ada dua orang gadis Anshar sedang menyanyikan lagu yang pernah dinyanyikan orang dalam peperangan Bu’ats. Dan keduanya bukanlah gadis penyanyi yang sesungguhnya. Maka kata Abu Bakar , ‘kenapa ada suling setan di rumah Rasullullah saw ini ? Hari itu adalah hari Id .,maka bersabda Rasullullah saw,:’hai, Abu Bakar !setiap kaum ada mempunyai hari raya (‘Id). Dan hari ini adalah hari raya kita.”

(Hadis Riwayat Muslim)

Hari raya tahun ini boleh kata seronok juga walaupun tak semua kakak+ abang balik beraya dirumah..

ni umairah

yang tiada dalam gambar kak ani sekeluarga ,kak ngah sekeluarga dan abang zamri sekeluarga..

sekian,allahualam



Posted by hamba Allah | at 5:06 PTG

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...