"Dan Persiapkanlah dengan segala kemampuan untuk menghadapi mereka dengan kekuatan yang kamu miliki dan dari pasukan berkuda yang dapat menggentarkan musuh Allah ,musuhmu dan dan orang-orang selain mereka yang tidak kamu ketahui; tetapi Allah mengetahuinya. Apa sahaja yang kamu infakkan kejalan Allah niscaya akan di balas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan di zalimi (dirugikan).."
(QS,al-Anfaal(8):60)

..membeTulkan peribadi dan akhlah Muslim...

assalamualaikum..
apa kabar sahabat2ku sklian??..sudah bermusim lamenya ana tdak menjenguk ke zone ini yg semakin lama sunyi dri sgala perkongsian2 ilmiah..hi2,..ana bkannya ap cuma terpanggil dngn satu hadis Rasullullah SAW yg menyebut..

.."sampaikanlah dari ku walau sepotong ayat"..

tu la,ana kat sini ada la skit nak share sbb bru dpt skit2 ilmu bru2 ni.ia sgt berkait rapat ngan kita..sebagai muslim yg sudah 18 tahun mengamalkannya (bgi ana la)..mst kita tercari2 apa yg perlu kta ada dan lakukan sbgai sorg muslim..tul x?..
sbb 2 bru2 ana ada terdengar ceramah yg bertajuk (tajuk besar kat atas tuh)..ciri2 yg terbesar yg perlu ada adalah sifat ZUHUD..nak tnya sape role yg paling perlu kita contohi dalam dunia ni????...mst Rasullullah SAW kan..hMmm,2 lah antara satu yg perlu kita contohi adalah sifat zuhud Rasullullah SAW...

Bagaimana nak capai sifat2 zuhud ni??..mst ini perkataan yang bermain di fikiran kalian kan??...ha2,2 la yang ana nak kongsi sikit tuh..
eh sblum tu maksud ZUHUD scara ringkasnya adalah mengosongkan hati dari kesibukan diri dengan dunia untuk akhirat semata2...

first2ly..

1)Redha dgn kurniaan Allah sbt smaada kita suka atau tak(Qanaah)
....secara simplenya nak ckap kat sini klu urusan dunia,kita mstilah tgok org yang dibawah kita,maksudnya org yg lebih ssah dari kita ,dgn ini barulah kita akan bersyukur dgn kurniaan Allah sbt ....

"wahai orang2 yang beriman!makanlah dari rezeki yang baik yang kami berikan
kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah,jika kamu hanya menyembah kepada-
Nya"..al baqarah[172]

..tetapi utk urusan akhirat,kita mstlah ikut or tengok orang yang tgi amalannya agar kita terdorong utk sama2 meningkat ibadat kita kpd Allah sbt...

2)Jangan Mudah terpengaruh dengan Dunia..
...secara jujurnya memang ssah utk kita laksanakan bab ni terutamanya ana,yelah x nak hati begitu terpengaruh ngan dunia bkan perkara yang mudah(bagi ana la)..lebih2 lagi bla lihat org paki keta besar,hati pun ingin jugak.n mcm2 lagilah...mst adanya hasutan jahat jadi syaitan..n jika anda juga mengalaminya spti itu igatlah ayat ini..

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata:
Kami beriman dan mereka tidak diuji ?..
Dan sungguh,Kami telah menguji orang2 sebelum mereka,maka Allah pasti
mengetahui orang2 yang benar dan pasti mengetahui orang2 yang dusta."..al-
ankabut [2 dan 3]

sedikit renungan..'anggap dunia sbgi jambatan ke akhirat'..

3)Menjauhi perkara syubhat.

4)Sabar dan tidak mengeluh.
..biasalah kita kadang2 klu diuji rasa down sangat..tp sama2lah kita ingat Allah bersama orang2 yang sabar..byk2lah kita berdoa kpd Allah agar diberi kekutan dan kesabaran utk menghadapi sgala cabaran mendatang..insyaAllah..

5)hidup bersederhana.
.."khairulummur,au satuha"..yang bermaksud 'the best way is the middle way' dgan hidup bersederhana insyaAllah hidup kita tidak akan begitu sibuk dgn urusan duniawi..

6)Suka bersedekah.
..sume orang dah tau even senyum itu pun sedekah,so,klu kita tak mampu utk bersedekah dgn wang ringgit..dgn senyuman pun boleh..hi3..insyaAllah,sedikit demi sedikit sifat zuhud akan terlekat dalam diri kita..amin..

7)Tidak suka meminta-minta..
..bab ni ditujukan antara habluminannas..hubungan antara manusia,utk ini,kita kalau boleh elakkanlah dri ska mminta2 dari orang tetapi klau meminta dgn Allah sangat digalakkan..

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu Muhammad tentang Aku,maka
sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia
berdoa kepadaKu.Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu
agar mereka beroleh kebenaran".al-baqarah [186]

disini jelas menunjukkan sgala ap yang kita hajatkan serahkanlah kepada Allah..insyaAllah akan ada hasilnya..

8)Guna nikmat untuk akhirat
...ni yang payah skit nih,nikmat yang Allah kurniakan kpd kita sgt banyak hingga x terhitung,tapi 2 la kadang2 kita trsalah guna nikmat tu lebih2 lagi analah..astagfirullah..terutamanya nikmat pancaindera spt mulut,mata,hidung..stelah difikir tdak byak nikmat itu digunakan untuk Allah..so,ana pun sama gak nak capai gak tahap sifat zuhud ,sbb 2 tgah cuba memperbaiki diri dari semasa ke semasa...moga2 dipermudahkanNya..insyaAllah..

9)last but not least adalah ikhlas..
..ikhlas ni satu sifat yang tidak nampak,n klu boleh(terutamnya ana) dalam stiap amalan yang dilakukan mst ikhlas kerana hati yang bersih akan melahirkan sifat ikhlas..so kena bersihkan hati dlu la..

hMmm..sudah panjang lebar ana cerita,slalunya orang yang ckp nilah yang kena wat dlu tp tulah 9t kalau ana tersalah n tersilap harap sangat2 agar orang ynag membacanya dpt membetulkan ana bukannya lagi menjatuhkan ana spt megatakan "lah budak ni dlu beriya2 ajak kita wat baek tapi tengok dia skang ni"..sbnrnya bukan ini yang ana harap2kan..ana harap dgan tulisan ana yang tak seberapa ini dpt lagi membawa ana mendekatiNya...tlong2 sgt klau ana terleka ingatkan ana insan yang lemah lagi hina ini..

...harapnya antum sume enjoy membacanya dan cuba sedaya upaya utk kita sam2 praktikkan..sekian wsalam..

Posted by hamba Allah | at 1:25 PG

2 comments:

Irwan Afendi berkata...

sharing is caring,, jazakallah khair

hamba Allah berkata...

ha2..that right!!..kalau kita nak mmbentuk fardu muslim dalam diri kita mstilah kita mmbaiki akhlak dlu ..kalau nak akhlak baik mstilah kita betulkan akidah dlu..kata2 ustaz fathi yakan ''sifat ikhlas atau akhlak akan lahir dari akidah yang sejahtera"..x silap ana la..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...