"Dan Persiapkanlah dengan segala kemampuan untuk menghadapi mereka dengan kekuatan yang kamu miliki dan dari pasukan berkuda yang dapat menggentarkan musuh Allah ,musuhmu dan dan orang-orang selain mereka yang tidak kamu ketahui; tetapi Allah mengetahuinya. Apa sahaja yang kamu infakkan kejalan Allah niscaya akan di balas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan di zalimi (dirugikan).."
(QS,al-Anfaal(8):60)

Pengembara:Jangan lakukan sesuka-hati di bumi bukan milik kita ini !


Dikala usia dunia yang semakin tua ini, pelbagai fitnah dan kemungkaran semakin menjadi budaya..

Tidak sedarkah kita bahawa,bagi yang mengucap dua kalimah syahadah, kita mempunyai alam yang mana lebih penting untuk kita persiapkan iaitu alam akhirat.

Mengapa penulis berkata begitu ?

Hal ini tidak lain dan tidak bukan,kehidupan didunia ini hanyalah sebagai ujian dan persinggahan semata-mata.

3:186-kamu pasti akan diuji dengan hartamu dan dirimu.Dan pasti kamu akan mendengar banyak hal yang sangat menyakitkan hati dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang musyrik. Jika kamu bersabar dan bertaqwa ,maka sesungguhnya yang demikian termasuk urusan yang patut di UTAMAKAN.

Kita ini diciptakan ibarat seorang pengembara yang singgah didunia mencari pelbagai bekalan untuk kehidupan yang kekal abadi kelak. Bayangkan ,jika kehidupan dunia yang sementara ini yang kita utamakan dan hidup kita hanya sekitar sampai umur 60 tahun sahaja.

Adakah kelak diakhirat kita dapat menjamin kebahagiaan yang kekal abadi?

Jika kita masih mahu berseronok dan bersuka ria tanpa rasa bersalah kepada Pencipta kita,apakah nasib kita kelak diakhirat,didepanNya?

Adakah pada ketika itu, kita masih lagi dapat berseronok,bergelak ketawa tanpa rasa bersalah ?.

Sesungguhnya ketahuilah sahabat-sahabat bahawa itu semua hanya sebagai ujian dari Allah. Setiap manusia didunia ini akan mengalami ujian itu termasuk NABI & RASUL, ULAMA,tok imam,perdana menteri dan seluruh lapisan masyarakat untuk menguji siapakah yang layak berseronok dan bersuka ria kelak di alam akhirat.

2:214-Ataukah kamu mengira kamu akan masuk syurga ,padahal belum datang kepadamu cobaan seperti yang dialami orang-orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan,penderitaan dan diguncang dengan pelbagai cobaan,sehingga rasul dan orang-orangnya berkata,’kapankah dating pertolongan Allah?..ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat.

Sahabat-sahabat ketahuilah bahawa,syaitan itu telah hidup sejak zaman nabi Adam a.s lagi, dan apabila dibandingkan dengan usia kita yang secepot ini,pastilah usia syaitan itu lebih tua…

Oleh sebab itulah,para syaitan memiliki pelbagai pengalaman dalam menghasut umat manusia untuk mengejar nikmat dunia semata-mata dan membawa manusia kepada kesesatan. Para syaitan ini sangat licik dan mampukah kita berlawan dengan kelicikannya. Penulis yakin kita tidak akan mampu,oleh itu ingatlah dalam ayat Allah yang terakhir itu..sesungguhnya PERTOLONGAN Allah itu dekat.

Kita kembali kepada Allah,Allah akan membimbing kita kearah kebahagiaan. Allah dah nyatakan dalam

29:69-Dan orang-orang yang berjihad untuk mencari rida kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh Allah beserta orang-orang yang berbuat baik.

Sahabat-sahabat,tanggungjawab kita dimuka bumi ini sangatlah banyak. Hidup kita bukanlah untuk bercintan-cintun sahaja,hidup kita bukanlah mencari kerja semata-mata,hidup kita bukanlah mahu berseronok semata-mata kerana kita diciptakan ada tujuannya.

Apakah tujuan itu ?

Tujuannya adalah untuk melantik kita menjadi khalifah dimuka bumi ini,yang mana dapat menjalankan segala hukum-hukum Allah.(2:30).

Disamping itu kita juga dicipta hanyalah untuk beribadah kepada Allah.

Dan Tidaklah Aku Menciptakan Jin dan Manusia Kecuali untuk Beribadah Kepada-Ku (Adz Dzariyat : 56)

Jadi sebenarnya kita diciptakan telah dispecifickan untuk melakukan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Dan apabila bercakap tentang tanggungjawab pasti kita tiada masa lagi nak bercintan-cintun,berseronok melampau,berhibur yang bukan caranya.

Ingatlah,hidup ini sementara ,hargailah yang sementara ini dengan melakukan yang terbaik mungkin agar yang kekal abadi kelak kita tidak akan sengsara. Biarlah kita berkorban dahulu untuk dunia ini semata-mata ingin mendapat kebahagiaan yang kekal abadi kelak..

2:207-Dan diantara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya untuk mencari rida Allah. Dan Allah maha penyantun kepada hamba-hambaNya.

Oleh itu, bangun dan bangkitlah pemuda-pemudi Islam yang sedang leka dibuai keseronokan yang menyesatkan ini. Masa berlalu semakin pantas,sebelum terlambat,ayuh kita melakukan perubahan demi masa depan alam akhirat kita insyaAllah..

89:20,21,22,23-dan kamu mencintai harta dengan kecintaan yang berlebihan,sekali-kali tidak!Apabila bumi diguncangkan berturut-turut(berbenturan),dan datanglah Tuhanmu:malaikat berbaris-baris,dan pada hari itu diperlihatkan NERAKA JAHANAM ;pada hari itu sedarlah manusia;tetapi tidak berguna lagi bagi kesedaran itu.

Penyampai ini tidaklah se ‘perfect’ manapun kerana realitinya tiada manusia yang ‘perfect’ sekarang,oleh itu dalam jangka masa membina diri sangatlah ingin penulis mengajak sahabat-sahabat sekalian betapa pentingnya kembali kepada Pencinta kita.wallahualam..

apabila bumi diguncangkan sedahsyat-dahsyatnya;

dan gunug dihancurluluhkan sehancur-hancurnya;

maka jadilah ia debu yang berterbangan;

ITULAH HARI KIAMAT !!!


Debu-Debu Dosa - Hijjaz

Ke arah mana halanya
Bagi insan yang terleka
Mengejar nikmat dunia
Bagaikan hidup selamanya
Tak peduli dosa noda
Seksa azab neraka
Hidup jauh dari rahmatNya

Terpedaya pada dunia
Pentas ciptaan manusia
Terlupa pada segala
Mengikut nafsu semata
Membiar syaitan beraja
Di hati dan juga jiwa
Mengejar dunia penuh debu dosa

Teguhkanlah iman dalam diri
Moga dikau akan merasai
Betapa indah nikmat Ilahi
Dan yakin kau akan dirahmati

Harus kau percaya dengan pasti
Dunia tidak kekal abadi
Hanya menguji cekalnya hati
Sebagai khalifah yang sejati

Tak perlu kau meragui
Andai teguh keimananmu
Pasti bahagia menanti
Di akhirat yang abadi









Posted by hamba Allah | at 8:18 PG

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...